Pocta suknu

19. 04. – 12. 08. 2018
Pocta suknu

Textil v kontextu umění

19. 04. – 12. 08. 2018

Kurátor: Emma Hanzlíková a Markéta Vinglerová

Vystavující: Dalibor Bača, Věra Boudníková Špánová, Eva Brázdová, Pavel Brázda, Radek Brousil, Tereza Bušková, Veronika Carbová, Jiří Černický, Antonín Daněk, Milena Dopitová, František Drtikol, Aneta Dvořáková, Barbora Fastrová, Richard Fremund, Věra Gabrielová, Josef Hampl, Helena Hladilová, Alžběta Krňanská, Adam Holý, Božena Horneková-Rothmayerová, Klára Hosnedlová, Vendula Chalánková, Věra Janoušková, Ludmila Kaprasová, Olga Karlíková, Svatopluk Klimeš, Milan Knížák, Jindřich Koch, Jiří Kolář, Běla Kolářová, Stanislav Kolíbal, Július Koller, Jiří Kovanda, Markéta Kratochvílová, Svatoslav Krotký, Antonín Kybal, František Kysela, Viktorie Langer, František Matoušek, Bohdan Mrázek, Karima al-Mukhtarová, Josef Muller, Kamila Musilová, Jan Nálevka, Markéta Othová, Michal Pěchouček, Dagmar Piorecká, Johana Pošová, Ondřej Přibyl, Rafani, Julius Reichel, Renata Rozsívalová, Zorka Ságlová, Sráč Sam, Lucia Sceranková, Pavla Sceranková, Rudolf Schlattauer, Helena Skočdopolová, František Skála, Matěj Smetana, Adam Stanko, Irene Stehli, Jan Steklík, Josef Sudek, Zuzana Ševčíková, Adriena Šimotová, Roman Štětina, Marie Teinitzerová, Nik Timková, Jiří Thýn, Lenka Vacková, Jiří Valoch, Dan Vlček, Vlastimil Vodák, Martin Zet, Ztohoven

Výstavy věnované textilnímu umění a zasazené do širšího kontextu jsou v českém prostředí vzácné. Médium textilu bylo dlouhá léta chápáno jako ryze ženská doména a nejčastěji bývá spojováno s domácí tvorbou umělkyň. Textil však jako svůj vyjadřovací prostředek využívá daleko více výtvarníků. Pro některé je práce s tkaninou obohacením a výzvou, pro jiné denní rutinou. Inaugurační výstava v zóně 8smička zahrnuje podstatná díla, která vznikla v rozmezí začátku minulého století a nejaktuálnější současnosti. Představuje průřez napříč generacemi a snaží se narušit stereotypní vnímání textilu jako dekorativního užitého umění. Poukazuje na aktuální tendenci zvýšeného zájmu o toto médium a naznačuje jeho mnohovrstevnatost či nové způsoby čtení. Zároveň je poctou nejen humpoleckému suknu, ale všem textilním výtvarníkům, kteří byli dlouhá léta opomíjeni a marginalizováni.